شنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۴  |  Saturday, 19 April 2025

دیباچه

کد خبر: ۴۸۹۴۱
تاریخ انتشار : ۰۹ : ۱۰ - ۰۹ مهر ۱۳۹۷

عبدالرضا اکبری،بازیگر سینما،تلویزیون و تئاتر در گفتگو با خبرنگار دیباچه گفت: در برخی از کارها یا با انتخاب‌های شتاب زده مواجه هستیم و یا این انتخابات بر اساس روابط شکل گرفته است به گونه‌ای که تقسیم بندی نقش‌ها بیشتر در محافل دوستانه انجام می‌شود و اجازه مشارکت به افراد دیگر داده نمی‌شود.

این بازیگر در رابطه با فعالیت‌های اخیر خود اظهار داشت: به تازگی چند تله فیلم و سریال تلویزیونی به من پیشنهاد شد که هیچ کدام چندان مناسب نبوده و مورد پسندم واقع نشده‌اند؛ این نقش‌های پیشنهاد شده نقش‌های خوبی نبوده و فیلمنامه‌ها تکراری بودند. به همین دلیل بعد از سریال " آنام" که سال گذشته درگیر آن بودم،کار جدیدی قبول نکرده‌ام ؛ درحال حاضر مشغول تئاتر هستم و نمایشنامه‌ای را که مدتها پیش تنظیم کرده بودم برای صحنه آماده کرده و در حال تمرین آن هستیم تا به امید خدا برای ماه آذر آماده اجرا شود.

وی در ادامه درخصوص دلیل بیکاری ویا کمکاری برخی از پیشکسوتان در عرصه هنر گفت: حضور هنرمندان جوان و کم تجربه در عرصه سینما و تلویزیون موضوعی مورد انتقاد نیست؛ چرا که بازیگران جدید که به طور آکادمیک دوره بازیگری دیده‌اند باید وارد میدان شده و فرصتی برای حضور آنها مهیا شود. مشکل بر سر این است که درحال حاضر تعداد کارهای تلویزیونی به حدی کم شده است که جوابگوی افرادی که در صف انتظار هستند نیست. امروز مقدار تولیدات کم و متقاضی زیاد شده است و قصه‌هایی که نوشته می‌شود بیشتر تکراری است و حرفی برای گفتن ندارد.

عبدالرضا اکبری افزود: درحال حاضر بدعت و خلاقیت در نوشته‌ها کم شده و در تولیدات جدید کمتر شاهد فکر تازه‌ای هستیم؛ نسلی که قدیمی تر بوده مواظب شناسنامه‌های هنری خود هستند وکمتر برای کاری دعوت می‌شوند به همین دلیل هم یک عده منزوی شده و بسیاری بیکار شده‌اند که این مشکل برای جامعه هنری مشکل بسیار بدی را رقم زده که رسیدگی به آن مربوط به بخش مدیریتی است تا فکری کرده و اقداماتی انجام بدهند.

بازیگر سریال "تولدی دیگر" ضمن اشاره به این نکته که معمولا سعی می‌شود تا قصه‌ کارها با بودجه پایین آماده شود؛ اظهار داشت: حتی از هنرپیشه‌هایی دعوت می‌شود که دستمزدهای پایین بگیرند و بعضا ممکن است تنها به این دلیل که مطرح شده و در کاری حضور داشته باشند،حق الزحمه‌ای هم دریافت نکنند و این در حالی است که کاری نتیجه خوب به همراه دارد که برای آن سرمایه گذاری خوبی صورت گرفته باشد وپروژه‌ای موفق خواهد بود که در درجه اول نویسنده خوبی داشته باشد و در درجه بعد تیم اجرایی آن قوی و حرفه‌ای باشد. بیننده ما به دنبال قصه‌های خوب ایرانی است و امروز ما در این موضوع با کمبود مواجه هستیم.

وی افزود: در برخی از کارها یا با انتخاب‌های شتاب زده مواجه هستیم و یا این انتخابات بر اساس روابط شکل گرفته است به گونه‌ای که تقسیم بندی نقش‌ها بیشتر در محافل دوستانه انجام می‌شود و اجازه مشارکت به افراد دیگر داده نمی‌شود. در سریال سازی و فیلمسازی برای جذب مخاطب قطعا نیاز به نویسنده خوب و عوامل اجرایی است و مادامی که این موضوع در نظر گرفته نشود،سریال وفیلم موفقی نخواهیم داشت.

این بازیگر در ادامه در رابطه با دلیل فعالیت‌های اخیر خود در عرصه تئاتر گفت: اغلب ما بازیگران،فعالیت هنری مان را از تئاتر شروع کرده و درواقع تئاتر جایی است که به بازیگر این امکان را می‌دهد که دائم تمرین کرده و بدن خود را آماده نگه دارد. در کارهای تصویری فرصت کمتری برای تحقیق و تمرین وجود دارد؛ ما گروه‌هایی هستیم که در پیش تولید سهمی نداشته ودر دقیقه 90 کارمان شروع می‌شود و آن هم لحظه‌ای است که استارت کار زده می‌شود.شاید بازیگرانی که برای اولین بار، مقابل دوربین ظاهر می‌شوند،برای هم نا آشنا باشند و همین ناآشنایی لطمه زیادی به کار خواهد زد و تا بازیگران با روحیات همدیگر آشنا شده و قلق هم دستشان بیاید،زمانی طول کشیده و بسیاری از سکانس‌ها فیلمبرداری شده است.

وی افزود: در تئاتر بازیگر نقش‌های متفاوتی بازی می‌کند و در حال حاضر هم درصد نمایشنامه‌های روی صحنه خیلی بالا رفته است؛شاید همه آنها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار نباشد اما با این وجود فعالیت بسیار گسترده‌ای در سطح تئاتر صورت گرفته است و بازیگران بسیاری در حال تمرین و بازسازی خود هستند. من بشخصه فضای تئاتر را به دلیل صمیمیت، تمرینات و مرور حرفه‌ام دنبال می‌کنم و قصد خودنمایی و مطرح کردن خود را ندارم و معتقد هستم در لحظه به لحظه تئاتر برای هر بازیگر فرصت‌های بزرگی وجود دارد.

بازیگر سریال "مزد ترس" در رابطه با میزان استقبال مخاطب از تئاتر بیان کرد: تئاتر خانواده‌ها را از دست داده است و به طور عمده بخش جوان،روشنفکرو علاقمند را جذب می‌کند. در اغلب سالن‌های تئاتر معمولا تماشاگران آشنا بوده وگویی همواره از این سالن به آن سالن در حال کوچ هستند و کمتر شاهد حضور خانواده‌ها هستیم. به نظر من شکل ایده‌آل این است که در سالن‌های نمایش بتوانیم خانواده‌ها را جذب کنیم و این امر وابسته به موضوع،قصه و نمایشنامه‌های جذاب است که سرگرم کننده بوده و تازگی داشته باشد و پیام اور ایده‌های نو باشد؛ متأسفانه ما از ایده‌های تازه دور هستیم و با وجود اینکه در اکثر سالن‌ها،نمایشنامه‌های متعددی ساخته شده و اغلب سالن‌ها پر هستند؛زمانی که وارد بحث تأثیرگذاری می‌شویم،در می‌یابیم که تئاتر از تأثیرگذاری دور شده است.

وی افزود: متأسفانه بازیگران تئاتر امروزقادر به تأمین هزینه‌های خود نیستند و باوجودیکه تجربه اندوزی یکی از دستاوردهای تئاتر و بازی در صحنه نمایش است؛ اما این دستاورد و تهیه نمایش، یک سری هزینه به همراه دارد که این هزینه‌ها بسیار زیاد بوده و به عوض آن درآمد پایین است. به غیر از تعدادی از سالن‌های محدود که کار حرفه‌ای می‌کنند تئاتر تماشاگر مشتاق ندارد که سالن‌های نمایش را پر کنند. در این مدیوم کمتر شاهد تهیه‌کننده‌ای هستیم که ریسک کرده و پای یک نمایشنامه بایستد زیرا به هرحال این تهیه کننده هم به دنبال این است که هزینه‌ای که کرده زمانی به جیب او بازگردد ،زمانی که فروش نباشد و استقبالی صورت نگیرد قطعا با شکست مالی مواجه می‌شود.

این بازیگر در انتها خاطر نشان کرد: راهکار این مشکل این است که تئاتر توسط مرکزهنرهای نمایشی و تهیه‌کنندگان علاقمند به کارهای نمایشی حمایت شود تا هنرمندان قادر شوند کارهای خوبی به روی صحنه ببرند. این موضوع خواست تک تک افرادی است که در این مدیوم هنری فعالیت می‌کنند. متأسفانه دستمزدها در صنف بازیگران تئاتر پایین است و به همین دلیل اغلب آنها گرایش به حضور در عرصه سینما و تلویزیون دارند و در حال حاضر این رسانه‌ها آنچنان با مشکل بودجه مواجه هستند که نمی‌توانند جوابگوی تمامی نیروهای آماده به کار باشد و طبیعی است که خیلی‌ها بیکار می‌مانند.

گفت و گواز : اعظم صفایی


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت

مردان به دلایل مختلفی بیشتر در معرض بیماری‌های سرطانی نسبت به خانم‌ها قرار میگیرند!

۰۹:۳۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
درخشش دوباره ایران در مهمترین جایزه سینمایی جهان

معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی، ساخته حسین ملایمی و شیرین سوهانی اسکار گرفت

۰۵:۵۶  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با مژده لواسانی، مجری تلویزیون

برنامه روتینی در تلویزیون ندارم و ترجیح می دهم در زمان مناسب با تعامل بهتر با مدیران شبکه ها کار کنم!

۱۲:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه

بیش از ۲ میلیون مسافر از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه در نوروز بازدید کردند/استان کرمانشاه بیش از ۴ هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده دارد

۱۲:۳۶  -  ۱۷ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دوربین دیباچه با شاهد احمدلو کارگردان سینما

اگر میخواستم به صرف فروش در گیشه سینماها کار کنم، " شاه نقش" را نمیساختم!

۱۰:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با صحرا اسدالهی، بازیگر فیلم فروشنده اصغر فرهادی

یکسری از فیلم‌های کوتاه ما، خیلی آرتیستی تر از فیلم‌های بلند سینمایی هستند!

۲۳:۲۳  -  ۱۲ اسفند ۱۴۰۳
عضو تیم ملی تنیس روی میز در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تمام هزینه‌های سفر‌های بین‌المللی را خودم تأمین کردم/باور به توانایی‌هایم من را به جلو برده است

۱۷:۰۳  -  ۰۸ اسفند ۱۴۰۳
یک آهنگساز و موسیقیدان در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

پیروزی انقلاب اسلامی ایران معنای تازه‌ای به سرود بخشید/ سرود می‌تواند در خدمت خواسته‌های امروز جامعه باشد

۱۶:۳۱  -  ۰۸ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

انتقال تجربیات و معارف دفاع مقدس به نسل جوان و نوجوان در اولویت است

۱۶:۳۹  -  ۰۸ اسفند ۱۴۰۳
پوشش گسترده شبکه‌های خبری جهان از مراسم تشییع شهیدان مقاومت

آخرین وداع؛ ورود پیکر سید مقاومت به جمع مردم

۱۵:۱۵  -  ۰۵ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با دبیر علمی نوزدهمین جشنواره شعر فجر

انجمن بین‌المللی شاعران فارسی زبان تاسیس خواهد شد/ شاعران زنِ امروز، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند

۱۵:۳۷  -  ۳۰ بهمن ۱۴۰۳
مربی تیم ملی هاکی روی یخ در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

موفقیت‌های تیم ملی هاکی در آسیا نادیده گرفته شد/ بازی‌های هاربین یک فرصت طلایی بود که از دست رفت

۱۳:۵۱  -  ۲۸ بهمن ۱۴۰۳